Gökbilimciler, uzak evrende yaklaşık bin 800 yeni süpernova tanımladılar.

Subaru Teleskobu’nu kullanan gökbilimciler, 8 milyar ışık yılı uzaklıktaki 58 Type Ia süpernovası da dâhil olmak üzere uzak evrende yaklaşık 1800 yeni süpernova tanımladılar.

Araştırmacılar bu bulguların ayrıca evrenin genişlemesinin aydınlatılmasına yardımcı olacağını belirttiler.

Süpernova, enerjisi biten Büyük Yıldızların şiddetle patlaması durumuna verilen addır. Bir süpernovanın parlaklığı Güneş’in parlaklığının yüz milyon katına varabilir. Başlangıçta yapısı, iyonize madde olan plazma şeklindeki bir süpernovanın parlaklığını yitirmesi haftalar ya da aylar sürebilir. Tip Ia süpernovaları ise, alt kataklizmik değişen yıldızlar kategorisinde olan bir beyaz cüce yıldızın, şiddetli patlamasının sonuçlarından oluşur.

Son yıllarda, araştırmacılar Tip Ia süpernova’sından beş ila on kat daha parlak yeni bir süpernova tipi rapor etmeye başladılar. Adı Süper Parlak Süpernova, birçok kişi bu yıldızlar hakkında daha fazla şey öğrenmeye çalışıyor. Olağandışı parlaklıkları, araştırmacıların evrenin en uzak kısımlarındaki yıldızları gözlemlemesi için genellikle uzun bir soluk olmalarını sağlar. Bu tür süpernovalar Büyük Patlamadan sonra oluşturulan ilk masif yıldızların özelliklerini ortaya koyabilir.

Fakat süpernovalar nadir görülen olaylardır ve dünyadaki uzak yıldızların keskin görüntülerini çekebilen sadece bir avuç teleskop vardır.

Bir süpernova gözlemleme şansını en üst seviyeye çıkarmak için Kavli, evrenin Fizik ve Matematik Enstitüsü (Kavli IPMU) Profesörü Naoki Yasuda ve Japonya Ulusal Astronomik Gözlemevi, Konan Üniversitesi, Japonya Ulusal Okulu Astronomi Gözlemcisi tarafından yürütülen bir ekip Bilim Üniversitesi, Tokyo Üniversitesi ve Kyoto Üniversitesi, Subaru Teleskobu’nu kullandı.

Bu teleskop şekil yıldız görüntüleri üretme yeteneğine sahiptir ve tepesine takılı 870 mega piksel dijital kamera olan Hyper Suprime-Cam, tek çekimde gece gökyüzünün çok geniş bir alanını yakalar.

Araştırmacılar altı ay boyunca aynı gece gökyüzünün tekrar tekrar görüntüsünü alarak, sönmeden önce aniden daha parlak görünen yıldızları arayarak yeni süpernovaları belirleyebilirler.

Sonuç olarak, ekip 5 süper aydınlık süpernova ve yaklaşık 400 Tip Ia süpernova tanımladı. Bu Tip Ia süpernovalarının elli sekizi Dünya’dan 8 milyar ışık yılı uzağında bulunuyordu.

Hubble Uzay Teleskopu’nu kullanarak Dünya’dan 8 milyar ışık yılı uzakta bulunan toplam 50 süpernovayı keşfetmek yaklaşık 10 yıl sürdü.

Naoki Yasuda, “Subaru Teleskopu ve Hyper Suprime-Cam, araştırmacılara zaten 3 boyutlu bir karanlık madde haritası ve ilkel kara deliklerin gözlemlenmesi konusunda yardımcı oldu, ancak şimdi bu sonuç, bu aracın süpernovaları çok uzakta bulma konusunda çok yüksek bir kabiliyete sahip olduğunu kanıtladı. Tüm işbirlikçilerime harcadıkları zamanları ve çabaları için teşekkür etmek istiyorum ve evrenin nasıl bir resmini tuttuğumuzu görmek için verilerimizi analiz etmeyi dört gözle bekliyorum “dedi.

Keşfin sonuçları Publications of the Astronomical Society of Japan dergisinde yayımlandı.